Strategisch beleid 2025 - 2029
Ons strategisch beleid geeft richting aan de toekomst van ons onderwijs. Het laat zien welke keuzes we samen maken en welke doelen we willen bereiken. Het document vormt de basis voor de plannen van onze scholen en voor de samenwerking met gemeenten en partners in de regio.
Met trots presenteren wij het strategisch beleid van Onderwijsgroep Galilei voor de periode 2025–2029. Dit beleid is met veel betrokkenheid en toewijding tot stand gekomen. We hebben samen met medewerkers van onze scholen en input van leerlingen richting gegeven aan onze ambities. Ook hebben we externe partners geraadpleegd over actuele en toekomstige thema’s in het onderwijs. Daarmee sluit dit beleid niet alleen aan bij de praktijk binnen onze scholen, maar ook bij de ontwikkelingen in onze omgeving en de bredere maatschappelijke opdracht die wij vervullen.
Door in gesprek te blijven, te reflecteren en te vernieuwen, zorgen we ervoor dat ons onderwijs blijft aansluiten bij de wereld van vandaag en morgen. Dit strategisch beleid biedt onze scholen een duidelijke koers en voldoende ruimte om hun eigen plannen vorm te geven.
We bouwen voort op de koers die we in de afgelopen jaren hebben ingezet. We blijven werken vanuit onze kern: het bieden van ruimte. Ruimte voor diversiteit, voor een gevarieerd onderwijsaanbod, voor elkaar, voor het eigen leerproces en voor groei naar de toekomst. Deze vijf pijlers vormen het fundament onder ons strategisch beleid ‘Richting aan ruimte’ en zijn opnieuw leidend in de ambities die wij ons stellen. Altijd met één doel voor ogen: het beste voor onze leerlingen.
We zijn trots op het brede onderwijsaanbod dat wij bieden. Onze scholen bieden verschillende onderwijsconcepten en leerroutes aan, waarbij iedere leerling en iedere docent zich thuis kan voelen. Dat maakt ons uniek. We zijn er trots op dat we zo ruimte geven aan verschillen, zonder dat de onderlinge verbondenheid verloren gaat. Dat is ook de kracht van openbaar onderwijs: ruimte voor iedereen, ruimte om jezelf te zijn.
Persoonlijke aandacht vinden wij daarin essentieel. Leerlingen moeten zich gezien voelen en ruimte krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Onze docenten helpen hen daarbij, elke dag opnieuw, en bereiden hen voor op een toekomst waarin leren en blijven leren de norm is. Dat vraagt iets van ons onderwijs, van onze scholen en van onze medewerkers.
Dit geldt ook voor de komst van kunstmatige intelligentie (AI). Een belangrijke ontwikkeling voor de toekomst. We weten nog niet precies hoeveel impact dit zal hebben, maar zeker is dat het onderwijs verandert. Daarom bereiden wij ons op alle mogelijke manieren voor, zowel met het oog op de begeleiding van leerlingen als op de ondersteuning en toerusting van onze medewerkers.
We blijven ons inzetten voor inclusief onderwijs, waarbij iedere leerling erbij hoort en zich kan ontwikkelen. Dat vraagt om maatwerk in de ondersteuning en samenwerking. Want alleen door samen te werken met collega’s, leerlingen en ouders creëren we een veilige en stimulerende omgeving waarin iedere leerling tot bloei kan komen.
Dit alles is alleen mogelijk dankzij de inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Iedere dag zetten zij zich met professionaliteit, warmte en toewijding in voor het onderwijs en voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Zij zijn de kracht achter onze scholen en maken samen het verschil. Hun kennis, enthousiasme en collegialiteit vormen de basis van de kwaliteit die wij bieden. Daar zijn wij trots op en daar blijven wij in investeren.
Met vertrouwen kijken wij vooruit. Onderwijsgroep Galilei blijft zich inzetten voor betekenisvol, openbaar voortgezet onderwijs in Voorne aan Zee en Nissewaard. Onderwijs dat richting geeft aan ruimte en ruimte geeft aan groei.
drs. Juliette Bouw
Bestuurder Onderwijsgroep Galilei