Over Galilei
Onderwijsgroep Galilei biedt openbaar voortgezet onderwijs in Brielle, Hellevoetsluis en Spijkenisse. Op onze scholen krijgen leerlingen de ruimte om hun talenten te ontdekken en te groeien. Samen met ouders, medewerkers en partners werken we aan goed onderwijs dat midden in de samenleving staat.
Wie zijn wij
Galilei bestaat uit vijf openbare scholen en een internationale schakelklas (ISK). Elke school heeft een eigen sfeer en aanbod, van praktijkonderwijs tot en met gymnasium. Wat ons bindt, zijn onze gezamenlijke waarden en de overtuiging dat ieder kind de ruimte krijgt om talenten te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving. We zetten ons in voor talentontwikkeling, gelijke kansen en inclusief onderwijs in de regio Nissewaard en Voorne aan Zee.
Onze medewerkers krijgen de ruimte om samen te werken en zich te blijven ontwikkelen. Zo zorgen we voor onderwijs dat past bij vandaag en morgen.

De basis van ons onderwijs
Onze missie
Openbaar onderwijs waarin iedere leerling ruimte krijgt om te groeien, te ontdekken en zichzelf te zijn.
Onze visie
We geven leerlingen en medewerkers de ruimte om te leren, met verbinding, reflectie en verantwoordelijkheid als leidraad.
Onze kernwaarden
- verdraagzaamheid
- geduld
- behulpzaamheid
- acceptatie
Onze vijf pijlers
Binnen onze onderwijsgroep werken we vanuit vijf pijlers die richting geven aan ons onderwijs en onze samenwerking. Deze pijlers maken duidelijk waar we voor staan en hoe we samen bouwen aan een sterke en toekomstgerichte organisatie.
Deze vijf pijlers zijn:
- Ruimte voor diversiteit
Inclusief, veilig en respectvol onderwijs met aandacht voor welbevinden van leerlingen en medewerkers en samenwerking met ouders.
- Ruimte voor gevarieerd onderwijsaanbod
Breed aanbod van praktijkonderwijs t/m vwo, gericht op talentontwikkeling, (basis)vaardigheden en digitale geletterdheid.
- Ruimte voor elkaar
Leerlingen en medewerkers worden gezien, gehoord en gewaardeerd. Sterke pedagogische relaties en samenwerking binnen teams.
- Ruimte voor eigen leerproces
Leerlingen ontwikkelen eigenaarschap. Docenten begeleiden als coach. Ook medewerkers blijven zich professionaliseren en ontwikkelen.
- Ruimte voor groei naar de toekomst
Duurzaamheid, innovatie en samenwerking met bedrijven staan centraal in ons toekomstgericht onderwijs.
Onze doelen
Ons onderwijs en onze samenwerking ontwikkelen we voortdurend met het oog op de toekomst. We richten ons op groei, betrokkenheid en verbinding, zodat leerlingen en medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Voor de komende jaren hebben we daarvoor de volgende doelen vastgesteld:
- elke leerling en medewerker voelt zich veilig, gehoord en uitgedaagd om te groeien
- elke leerling ontwikkelt zich tot een actieve bewuste burger
- iedere school werkt actief samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke partners
- medewerkers ervaren ruimte voor samenwerking, professionele ontwikkeling en balans
- digitale geletterdheid is structureel onderdeel van onderwijs en werkprocessen
- ons onderwijs sluit aan op de wereld van morgen
Leiderschap met visie
Juliette Bouw
Bestuurder
%20klein.png)
Als bestuurder van Galilei wil ik dat onze scholen en collega's hun werk met vertrouwen, vakmanschap en plezier kunnen doen. We hebben een duidelijke koers die richting biedt en er is ruimte voor de eigenheid en kracht van iedere school.
Diversiteit binnen Galilei zien wij als een bron van kwaliteit. Door samenwerking, dialoog en reflectie blijft de organisatie wendbaar en toekomstgericht. Zo werken we aan een professionele cultuur waarin scholen en collega's elkaar versterken en samen bouwen aan sterk openbaar onderwijs in de regio.
'Ruimte' is de basis voor leren, ontwikkelen en samenwerken aan betekenisvol onderwijs. Zo ontstaan scholen waar mensen met trots werken en leerlingen groeien tijdens hun schoolloopbaan.
%20klein.png)
Juliette Bouw
Bestuurder
Jeroen Werleman
Rector
%20klein.png)
Als rector van De Ring van Putten vind ik dat onderwijs verder gaat dan het overdragen van kennis. De school is een leeromgeving waarin leerlingen zich voorbereiden om met vertrouwen en met een open blik hun weg te vinden in een steeds veranderende samenleving. Ik bied graag ruimte aan leerlingen en medewerkers om bij te dragen aan deze missie.
Samen met de overige scholen van Galilei sta ik voor openbaar onderwijs dat toegankelijk is voor iedereen en dat gericht is op de toekomst. Door onze gezamenlijke waarden uit te dragen en elkaar te versterken, laten wij zien dat goed onderwijs jongeren voorbereidt op een toekomst waarin zij bewust omgaan met zichzelf, met anderen en met de wereld om hen heen.
%20klein.png)
Jeroen Werleman
Rector
Michael Scheffers
Rector
%20klein.png)
Als rector van het Maerlant staat betekenisvol onderwijs voor mij in het teken van relatie, autonomie en competentie: een veilige cultuur waarin leerlingen zich gezien en gehoord weten, eigenaarschap ontwikkelen en ervaren dat zij steeds meer kunnen. Groei, inspiratie en eigenaarschap staan daarbij centraal. Binnen onze school, en samen met de collega-scholen van Galilei, draag ik uit dat onderwijs niet alleen gaat over kennis, maar over het vormen van jonge mensen die weten wie ze zijn en waar ze naartoe willen.
Mijn rol zie ik als het scheppen van ruimte en structuur. Ruimte waarin leerlingen keuzes durven maken en eigenaarschap ontwikkelen, en waarin docenten en medewerkers hun professionaliteit inzetten en verder laten groeien. In die cultuur bouwen we samen aan vertrouwen, verbondenheid en trots.
Binnen Galilei werken we vanuit gezamenlijke waarden: openbaar onderwijs dat toegankelijk, inclusief en toekomstgericht is. Door elkaar te versterken laten we zien dat leren méér is dan vakkennis – het is samenleven, samenwerken en bouwen aan een samenleving die ieder talent nodig heeft.
%20klein.png)
Michael Scheffers
Rector
Marjolein Scholten
Directeur
%20klein.png)
Als directeur van mycollege geloof ik dat ieder kind uniek is, met eigen talenten en ambities. Onze kracht is dat we leerlingen in een veilige en kleinschalige omgeving de persoonlijke begeleiding geven die zij nodig hebben. Diversiteit is bij ons geen uitzondering, maar de norm. In een inclusieve leeromgeving leren leerlingen mét en van elkaar – en bereiden we ze voor op een samenleving waarin iedereen meetelt.
Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om ruimte te scheppen waarin leerlingen en medewerkers zichzelf kunnen zijn en zich gezien voelen. Dat doen we door persoonlijke coaching, duidelijke leerdoelen en oog voor vaardigheden die nodig zijn in de toekomst.
Samen met de andere scholen van Galilei dragen we deze waarden uit. We laten zien dat openbaar onderwijs niet alleen kansen biedt, maar ook een fundament legt voor een samenleving waarin iedereen een betekenisvolle plek heeft.
%20klein.png)
Marjolein Scholten
Directeur
Boaz Tates
Directeur
%20klein.png)
Als directeur van Praktijk College geloof ik dat goed onderwijs begint bij persoonlijke aandacht en maatwerk. Iedere leerling heeft talenten en mogelijkheden, en het is onze taak die zichtbaar te maken en verder te ontwikkelen. Dat doen we door te werken in kleine groepen, met persoonlijke begeleiding en een duidelijke focus op groei in zelfstandigheid en zelfvertrouwen.
Mijn rol zie ik als het verbinden van mensen, binnen én buiten de school. Onderwijs kan niet zonder samenwerking. Daarom werken we nauw samen met bedrijven, vervolgonderwijs en maatschappelijke organisaties. Zo laten we leerlingen zoveel mogelijk leren in de echte wereld en bereiden we leerlingen voor op hun plek in de samenleving.
Binnen Galilei delen we deze visie. Samen staan we voor openbaar onderwijs dat inclusief, toekomstgericht en van betekenis is voor iedere leerling.
%20klein.png)
Boaz Tates
Directeur
Onze tijdlijn
Een terugblik op de mijlpalen die ons hebben gevormd.
Ze laten zien waar we vandaan komen en geven richting aan onze ambities om te blijven bouwen aan kwaliteit, verbinding en ontwikkeling in het onderwijs.




